Potrapte hlavinku a vyluštěte si sudoku o ceny
Vyluštěte sudoku: krok za krokem
K tomu, abyste našli správné řešení numerického hlavolamu sudoku, nemusíte umět skvěle počítat. Potřebujete se jen soustředit a logicky uvažovat.
Hra sudoku je založena na principu využití všech číslic od jedničky do devítky. Všechno se odehrává na jednoduché hrací ploše. Mřížka o rozměrech 9x 9 čtverečků je uvnitř rozdělena na dalších devět čtverců, z nichž každý je složen z devíti čtverečků:
Takto prázdná hrací plocha se dá přirovnat k prázdné šachovnici. Aby hráč mohl začít, musí mít na desce náhodně umístěna čísla od 1 do 9. V šachové terminologii - musí mít rozestavěné figury.
Aby se čísla neopakovala
Úkolem řešitele rébusu je podle již vepsaných číslic vepisovat do mřížky další číslice tak, aby vždy v celé řádce, v celém sloupku a zároveň i v jednotlivých devíti čtvercích byly zapsány všechny číslice od jedničky do devítky. Zároveň se ale v žádném sloupku, řadě ani ve čtverečku nesmějí opakovat. Hlavolam tak vzdáleně připomíná například oblíbenou počítačovou hru "miny".
Ptáte se, v jaké části mřížky začít? Odpověď je jednoduchá: kdekoliv. Jako příklad jsme pro vás připravili sudoku s označením "velmi jednoduché":
Začít můžete kdekoliv
Vezměte si například číslo 7 a pokuste se logicky odůvodnit, do jakého políčka v horní části čtverce by mohlo přijít. Jak postupovat? Je jasné, že to nebude ani první, ani druhý řádek (v nich už sedmička vepsána je). Zbývá tedy třetí řádek a s ním i jediné volné místo mezi číslicemi 9 a 2 v levém čtverci.
Nyní zkusme do druhého čtverce horní části sudoku vložit číslo 9. Jestliže se podíváte dolů do prostředního čtverce, uvidíte tam devítku - jedinou pro pátý sloupec. Prostřední čtverec v prostřední řadě také obsahuje devítku, a to v celkově čtvrtém sloupci. V našem druhém čtverci v první řadě tedy musí devítka logicky přijít do šestého sloupce a do první řádky.
Druhé volné místo - pod sedmičkou - nepřipadá v úvahu. Na stejné úrovni je totiž již devítka v prvním levém horním čtverci. Tímto postupem, tedy bedlivým sledováním řad a sloupců a logickým doplňováním vyluštíte celý hlavolam. Jste-li začátečníci, potrvá vám to možná i více než půl hodiny. Cvikem se podle zběhlých hráčů brzy dostanete pod deset či patnáct minut.
Chystáte-li se na středně těžké hlavolamy, chce to praxi a pár triků navíc. Na druhou stranu, když je objevíte sami, budete mít z výsledku větší radost. Jestli ale nejste ve hře sudoku zběhlí, nepouštějte se do řešení těžkých hlavolamů. Jak říká zakladatel "sudokumanie" Wayne Gould: "Kdybyste byli zatčeni a odsouzeni k smrti a strážce vám řekl: Vyluštíš-li velmi těžký hlavolam, budeš propuštěn, zřejmě byste nepřežili... Motivací vám budiž informace, že i ty nejtěžší sudoku mají jediné řešení.
Kouzlo Sudoku nespočívá ve složitých pravidlech. Nejzajímavější je na hře její proměnlivá obtížnost. Počet předem daných čísel, jejich hodnota ani jejich rozmístění není předem dán. Ukázková hra patří k těm lehčím, takto například vypadá velmi obtížná hra:
Jak začala sudokumánie
Za boom hlavolamu, k jehož zkrocení potřebujete jen logické myšlení a kapku soustředění, může devětapadesátiletý Novozélanďan Wayne Gould. Tento bývalý soudce, nyní v důchodu, objevil sudoku v roce 1997 na návštěvě japonského hlavního města Tokio. Hra jej uchvátila natolik, že vymyslel speciální počítačový program, který umí vygenerovat velké množství mřížek s několika vepsanými čísly, základ rébusu sudoku. Program nabídl Gould zdarma britským Timesům - v tomto deníku vyšel hlavolam poprvé loni v listopadu. Ve Velké Británii má dnes sudoku desetitisíce fanoušků, kteří vedle návštěv specializovaných stránek investují čas (a samozřejmě i peníze) také do Gouldových knih o hlavolamu. Ty se stávají pomalu ale jistě bestsellery.
Co znamená sudoku?
Název sudoku je vlastně zkratkovým slovem, které vzniklo z japonského sousloví "Suuji wa dokushin ni kagiru". Jeho český přepis zní "Súdži wa dokušin ni kagiru" a spojení by se dalo volně přeložit jako "vlož každé jedno číslo do vymezeného prostoru". Podle českých pravidel transkripce japonských slov bychom měli správně psát súdoku, LN však při přepisu vycházejí z anglické transkripce, používané ve většině britských deníků.
Další světová periodika se nechtěla nechat zahanbit a rébus založený na doplňování číslic od jedničky do devítky tak, aby se neopakovaly v žádném sloupci ani řádku, dnes můžeme najít například v německém listu Die Zeit, britském The Guardian, The Independent nebo The Daily Telegraph.
Je to všechno byznys
"Mřížka s prázdnými okénky prostě volá po tom, abyste ji vyplnili," odpovídá Wayne Gould na otázku, proč je sudoku tak populární. "Myslím si, že lidi láká fakt, že se mohou vždy dobrat správného výsledku. A to každého baví," dodává Anton Viesel, prodavač knih z Londýna. Britský týdeník The Economist poukazuje však i na další aspekt šílenství kolem sudoku. Je jím samozřejmě obchod a s ním spojené peníze. Tak například deník The New York Times vydělá miliony dolarů ročně jen na křížovkách a další statisíce na speciálních "nápovědních" telefonních linkách. "Přes 30 000 lidí platí ročně 35 dolarů za e-mailovou verzi novin," říká editor křížovek a hlavolamů deníku Will Shortz.
Spolu s novinami vydělává i autor počítačového programu a knih o sudoku Wayne Gould. Ten sice poskytl deníku The Times hru zdarma, nicméně příjem má právě z prodeje softwaru a populárních publikací o sudoku. Jestli bude mánie s názvem sudoku pokračovat stejným tempem jako dnes, mohl by Gould podle Economistu brzy vydělat milion dolarů.
Stará čínská hra?
Ačkoliv je název sudoku zkratkou z japonské věty Súdži wa dokušin ni kagiru, nepochází tato hra z Japonska. Japonská společnost Nikoli, která si název v zemi vycházejícího slunce zaregistrovala, uvádí, že hru objevila pod názvem "Number Place" (volně přeloženo "Umístěte čísla") v americkém magazínu o hlavolamech v roce 1980.
Sudoku si Japonci rychle oblíbili, dnes v této zemi můžete každý měsíc koupit pět magazínů o sudoku v celkovém nákladu asi 660 000 kusů. Americká agentura Associated Press (AP) uvádí, že hlavolam sudoku je variací hry Latin Square (Latinské čtverce), kterou v 18. století vymyslel švýcarský matematik Leonhard Euler. Hra Latin Square by podle AP měla vycházet ze staršího hlavolamu s názvem Magic Square (Kouzelné čtverce). "Tento typ hry by mohl mít kořeny ve starém čínském hlavolamu Lo Shu," domnívá se profesor sémiotiky toronstké univerzity Marcel Danesi.